Heli Katajamäki

Neuropsykologian erikoispsykologi, PsL

Olen neuropsykologian erikoispsykologi ja psykologian lisensiaatti (PsL). Psykologiksi valmistuin vuonna 2004 ja heti urani alusta lähtien olen ollut kiinnostunut kehitysneuropsykologiasta, siitä, miten erilaiset aivotoiminnan häiriöt ja kehityspoikkeavuudet näyttäytyvät lasten ja nuorten kognitiivisessa ja psykososiaalisessa kehityksessä ja miten kehittyviä taitoja voi parhaiten tukea ja kuntouttaa. Työkokemus kehitysvammahuollossa, kouluissa ja nuorisopsykiatrialla on muokannut omaksi vahvimmaksi osaamisalueeksi neurologista ja psykiatrista tietämystä yhdistelevän neuropsykiatrian.

Vuodesta 2017 lähtien olen toiminut yksityisenä ammatinharjoittajana tehden pääasiassa neuropsykologista kuntoutusta neuropsykiatristen ja oppimisvaikeuksista kärsivien lasten, nuorten ja nuorten aikuisten parissa, jonkin verran myös traumaattisen aivovamman saaneita kuntoutujia. Neuropsykologisten tutkimusten osalta pääpaino on lasten ja nuorten oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen häiriöepäilyjen tutkimisessa. Aikuisten osalta keskeisin osaaminen liittyy niin ikään neuropsykiatristen häiriöepäilyjen neuropsykologiseen tutkimiseen, mutta omaan kokemusta myös työkykyarvioista.

Äidinkieleni on suomi, englannin kielen hallinta hyvää. Työskentelykielenä lähtökohtaisesti suomi.

Olennaisia lisäkoulutuksia

  • Neuropsykoterapian täydennyskoulutus (26 op), Suomen Neuropsykoterapiayhdistys ry, 2020 – 2021
  • TOTAKU toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden sekä SOTOKU sosiaalisen toimintakyvyn ryhmäkuntoutus (2op), Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka, Tampereen yliopisto, 2015
  • MALTTI – Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmämuotoinen tehostettu tuki, Niilo Mäki Instituutti, 2011
  • Kehitysvamma-alan täydennyskoulutus psykologeille, Psykologia- instituutti ja Kehitysvammaliitto, 2008-2009
  • Erityispedagogiikan aineopinnot (35op), Jyväskylän yliopisto, 4.6.2008

Sivutoimiset asiantuntijatehtävät ja projektit

  • Neuropsykologisen kuntoutuksen toteuttajana hankkeessa ”AV Etäkuntoutus – Vaativan kuntoutuksen toteutus aivovamman saaneilla etäkuntoutuksena”, Invalidiliitto yhteistyössä Kuntoutussäätiön ja Kelan kanssa 
https://www.invalidiliitto.fi/etakuntoutus-aivovamman-saaneilla
  • Luennoija aiheesta Neuropsykiatria psykologityön näkökulmasta, Wellmind Oy, Neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus, 10/2014 ->
  • Luennoija aiheesta Sosiaalisista peloista kärsivän nuoren kohtaaminen, Wellmind Oy, Erityisosaamista neuropsykiatristen asiakkaiden ohjaukseen ja valmennukseen -koulutus, 9/2018
  • Luennoija aiheesta Maltti, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutus, esittely ja vaikuttavuus, Wellmind Terveys Oy, Neuropsykiatriset talvipäivät 2015
  • Kouluttaja, Kasvatuspsykologia (4op), Kajaanin yliopistokeskus/ AIKOPA, Lastentarhanopettajaksi pätevöitymiskoulutus 2014
  • Sivutoiminen tuntiopettaja, Lapsen kasvu ja kehitys (3op), Kajaanin yliopistokeskuksen Avoin yliopisto, Oulun yliopiston kasvatustieteellisen koulutusalan Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot 2013 ja 2014
  • Asiantuntijaluentoja aiheesta Kehitysvammaisuus, autismi ja ADHD, Kajaanin ammattikorkeakoulu – liikelaitos vuosina 2007-2015

Opinnäytetyöt ja julkaisut

  • Katajamäki, H. (2019) Effectiveness of a group-based intervention for attention and executive functions and the moderating role of pre-intervention inattention and hyperactivity-impulsivity symptoms. Lisensiaattityö. Jyväskylän yliopisto, Psykologian laitos.
  • Katajamäki, H. & Paananen, M. (2015). Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmämuotoinen Maltti-kuntoutus osana koulun tukitoimia – alueellisen kokeilun tuloksia. NMI-Bulletin, 25 (4), 38-50.
  • Katajamäki, H. & Paananen, M. (2015). Effectivity of the group intervention of attention and executive functions (MALTTI-program). The 5th Conference of the European Societies of Neuropsychology, 9.-11.9.2015, Tampere, Finland.
  • Katajamäki, H. & Paananen, M. (2014). Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksen (MALTTI-kuntoutus) vaikuttavuus. Psykologia 2014 – kongressi, 20.–22.8.2014, Joensuu.
  • Rinkinen, H. (2004) Oppimisminäkuvassa tapahtuvat muutokset, sen realistuminen sekä realistumisen ja koulutaitojen väliset yhteydet koulun alkuvaiheessa. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto, Psykologian laitos.